馃洀 Zaburzenia snu czyli problemy ze snem u doros艂ych

Zaburzenia snu mog膮 by膰 przejawem problemu fizycznego, psychicznego lub emocjonalnego i prowadzi膰 do wiele powa偶niejszych rodzaj贸w zaburzenia snu. Niekt贸re zaburzenia snu, takie jak bezsenno艣膰, mog膮 powodowa膰 niepok贸j zwi膮zany ze snem, kt贸rym mo偶na zarz膮dza膰, stosuj膮c dobr膮 rutyn臋.

Zaburzenia snu

Zaburzenia snu

Hipersomnia – zbyt d艂ugi sen (powy偶ej 9 godzin) lub senno艣膰 w ci膮gu dnia pomimo przespanej nocy; mo偶e by膰 objawem depresji, za偶ywania niekt贸rych lek贸w lub alkoholu, Sposobami na walk臋 z bezdechem s膮 w tych wypadkach odchudzanie si臋, u艂o偶enie na boku lub podwy偶szenie pozycji g艂owy podczas snu, oraz oczywi艣cie odwyk nikotynowy.

Niezale偶nie od tego, czy bezsenno艣膰 objawia si臋 brakiem snu od czasu do czasu lub regularnym niespaniem w ci膮gu nocy, istnieje wiele sposob贸w, 偶eby z ni膮 walczy膰. Jest to do艣膰 powszechny problem i zdarza si臋 wielu osobom, a powodowa膰 go mo偶e wiele czynnik贸w, takich jak stres, zmiana strefy czasowej, przestawienie godzin snu. – przed snem staraj si臋 odpr臋偶y膰, mo偶e to by膰 czytanie ksi膮偶ki, s艂uchanie spokojnej muzyki lub gor膮ca aromatyczna k膮piel.


Przeczytaj wi臋cej:
馃洀 Sposoby na bezsenno艣膰
馃洀 Bezsenno艣膰 w ci膮偶y
馃洀 Co na chrapanie?


Problemy ze snem

Problemy ze snemMo偶e to by膰 np. ustalenie konkretnej godziny wieczornej toalety, po kt贸rej dziecko k艂adzie si臋 do 艂贸偶ka, by nast臋pnie poczyta膰 ksi膮偶k臋 lub pos艂ucha膰 jak robi膮 to rodzice. Istotne dla tego zaburzenia jest subiektywne poczucie braku snu, niewyspania i senno艣ci w ci膮gu dnia, kt贸re wyst臋puj膮 pomimo tego, 偶e d艂ugo艣膰 snu mie艣ci si臋 w normie. Dla wi臋kszo艣ci doros艂ych 7 do 8 godzin na dob臋 wydaje si臋 najlepsz膮 ilo艣ci膮 snu, chocia偶 niekt贸re osoby mog膮 potrzebowa膰 zaledwie 5 lub nawet 10 godzin snu ka偶dego dnia.

Zaburzenia snu, do kt贸rych mo偶emy zaliczy膰 zar贸wno bezsenno艣膰, jak i nadmiern膮 senno艣膰, to bardzo du偶y problem kliniczny, kt贸ry utrudnia prawid艂owe funkcjonowanie chorego.

 

Leczenie zaburze艅 snu

Poni偶ej przedstawiono opracowane przez ekspert贸w zestawy pyta艅 przesiewowych, kt贸re mog膮 u艂atwi膰 wst臋pne rozpoznanie zaburze艅 snu innych ni偶 bezsenno艣膰. Bezsenno艣膰 jest zazwyczaj problemem z艂o偶onym, i tak jak wyr贸偶nia si臋 r贸偶ne powody zaburze艅 snu, tak dzisiaj istniej膮 liczne metody jej terapii.


Przeczytaj wi臋cej:
馃洀 Jak szybko zasn膮膰?
馃洀 Tabletki nasenne
馃洀 Melatonina na sen


Jako艣膰 snu mo偶e by膰 polepszona przez utworzenie odpowiednich nawyk贸w oraz higien臋 snu. Sen jest procesem koniecznym do podtrzymania 偶ycia, lecz zaburzenia snu s膮 cz臋sto ignorowane, przez co nie zostaj膮 rozpoznane i leczone. Jednak skutki, kt贸re powoduj膮 zaburzenia snu, mog膮 by膰 du偶ym zagro偶eniem dla zdrowia.

Bezsenno艣膰 mo偶e by膰 powi膮zana z chrapaniem partnera lub partnerki, problemem z bezdechem podczas snu, problem贸w zawodowych lub prywatnych.

 

Zaburzenia snu u doros艂ych

Wieczorem jedz niewielki posi艂ek, spo偶ywanie obfitych posi艂k贸w oraz u偶ywek przed po艂o偶eniem si臋 spa膰 utrudnia zasypianie i mo偶e spowodowa膰 niestrawno艣膰 zak艂贸caj膮c sen. Dane prezentowane przez badaczy snu podczas kongresu WHO pokazuj膮, 偶e zaburze艅 oraz deprywacji snu nie mo偶na lekcewa偶y膰.

馃洀 Zaburzenia snu czyli problemy ze snem u doros艂ych
5 (100%) 1 vote